Marknadsföring, vad man ska tänka på?

Oavsett vad det är du driver, om det är ett företag, ett bolag, något projekt, ja vad som helst som man måste nå ut till sin målgrupp med för att det överhuvudtaget ska kunna drivas och vara ett vinnande koncept så måste man lägga stor vikt och energi på att se till så att marknadsföringen går till som den ska och är till positiv bemärkelse för er. Internetmarknadsföringinnefattar så många aspekter som inte alltid är de lättaste att hålla koll på själv om inte PR är din arbetsuppgift på företaget eller inom det projekt som ni driver.

Marknadsföring är något som jämt och ständigt utvecklas och förändras, som ta idag exempelvis, den allra största platsen för reklam, PR och marknadsföring som finns är internet och alla olika hemsidor och sökmotorer som ger dig chansen att synas och göra just din röst hörd så att din målgrupp och din kundkrets kan se vad det är du erbjuder och säljer till dem just för tillfället. Och det som gör att marknadsföring på internet är samtidigt så pass smart och effektiv som den är svår och komplicerad är att den utvecklas och förändras hela tiden. Man måste som PR- ansvarig på ett företag alltid hålla sig uppdaterad om vad det är som gäller på nätet, hur man ska synas och varför man ska hålla sig till vissa hemsidor och sajter olika tider på dygnet, året, månaden och så vidare.

Därför är det många företag och bolag som har en specialist anställd för att ha hand om marknadsföring på internet, eftersom att detta alltid lönar sig i längden då ni tack vare detta aldrig kommer hamna fel eller efter när det kommer till att öka försäljning eller kanske sprida det budskap som ni avser att göra.

SEO

Bli synligare med rätt sökoptimering!

Sökoptimering är ett samlingsnamn för de olika sorters tekniker och metoder som används för att få webbsidor att synas så högt upp som möjligt bland resultaten. Främst vid sökningar på Google eftersom det är den största och mest använda sökmotorn vilket bidrar till att den i allmänhet anses vara viktigast att sökoptimera för.

De två största nyckelfaktorerna inom SEO.

Sökoptimering är en internetmarknadsföringsprocess med en inlärningskurva som kräver en hel del entusiasm och engagemang. Det finns flera faktorer och komponenter som utgör hela optimeringsprocessen. Två av de största nyckelfaktorerna att vara på uppmärksam är:

• On page optimering

• Off page optimering

Om du inte har kunskaperna för korrekt användning av SEO kan du med lätthet förlora många timmar av arbete och efterforskning. Med rätt sökoptimering kommer du sannolikt att få ditt innehåll att indexeras och rankas inom de första sidorna på Google. Det finns en stor mängd företag som förkunnar att de är experter på detta område, men det är helt klart värt att göra en hel del efterforskningar innan du väljer vilket som ska anlitas för att hjälpa just ditt företag att nå placeringar i toppen av sökmotorerna. Om du har intresse av SEO och kanske redan har en del grundläggande kunskaper inom internetmarknadsföring finns det en hel del åtgärder du kan göra själv för att öka synligheten av din webbplats.

Utnyttja en blogg för att generera gratis riktad trafik.

Starta en blogg för att öka dina sökresultat för nyckelord som fokuserar på en specifik nisch eller viktiga delar av ditt företag, denna typ sökmotoroptimering kallas i allmänhet för ”longtail-optimering”. Dessa sökfraser bör vara noggrant undersökta och passande för just din webbplats bransch. Skriv artiklar på bloggen som är relevanta för de bestämda sökord som du önskar ska dra riktad trafik till din webbplats. På bloggar är det dessutom mycket mer sannolikt att få tillbaka länkar från andra webbplatser för att ytterligare öka din rankning hos Google. Eftersom färskt innehåll genomsöks och indexeras mycket oftare, så tänk på att kontinuerligt lägga till nya inlägg på din blogg.

Styr sökmotorerna med rätt taggar.

Det finns 2 kodningsmetoder som verkligen kan förbättra ditt online resultat på sökmotorerna: Det är ”nofollow”, ”noindex” taggarna och robot.txt filen. Dessa funktioner berättar för sökmotorerna att inte indexera eller följa länkarna på delar av din webbplats. Detta kan verka vara kontraproduktivt, men använder man metoderna rätt så orsakar man sökmotorerna att koncentrera sig på de viktigaste komponenterna i din webbplats, och du slipper att bli straffad för till exempel ”duplicate content” inom din egen webbsida.

Underlätta för sökmotorerna med en sitemap.

Ha alltid en bekymmersfri, väldesignad och framförallt uppdaterad sitemap på din webbsida som kan nås av alla. Det kan tyckas vara lite överdrivet särskilt för vissa nyare webbplatsägare, men en sitemap ger sökmotorerna ett stort begrepp om exakt vad som finns i hela din domän och därmed kan den rangordnas bättre gentemot konkurrenter som inte har någon. Den bör inrättas i samband med att du skapar din webbplats och du bör absolut hålla den uppdaterad hela tiden.

Optimera innehållet på webbplatsen som en del av din sökoptimering.

Det är nödvändigt att komma ihåg att dina texter på din webbplats måste tjäna besökarna såväl som sökmotorerna. Innehållet måste ge dem värde och innehåll. Det absolut viktigaste att tänka på är att ditt innehåll ska vara relevant och unikt för just din webbplats. En annan sak att tänka på är att sökmotorerna och då framförallt Google älskar text, så skriv med fördel informativ text relaterad till din verksamhet eller bransch och tänk på att ha runt 500 ord per sida som riktlinje.

Oavsett vad du tidigare har hört talas om inom sökoptimering, kan du vara säker på att det kan göras av alla som tar sig tid att lära sig de viktiga aspekterna av det. Om du vet hur man använder sökoptimeringen på rätt sätt kommer ditt företag att kunna bli allt mer synligt på webben.

Reklamflaggor för ditt företag

Att sprida sin reklam och sitt företags namn genom olika slags flaggor och banderoller är ett gammalt, mycket beprövat och väldigt effektivt sätt att få ut sitt namn i samhället och bland de människor som ser din flagga och förstår vart ni befinner er och vad ni kan erbjuda till just de som passerar förbi eller ser era reklamflaggor från håll då det syns på långa vägar eftersom att flaggor i regel befinner sig väldigt högt upp och syns i många människors synfält.

Att som företag ha tryckt upp och ha uppe en flagga så ofta som det bara går är något som i många fall ger mycket uppmärksamhet och är en bra reklam då den är lättillgänglig för alla, kostar enbart vid tillverkningen utav flaggan ifråga och kan sedan sitta på eran flaggstång eller vart ni väljer att placera den och sprida ert namn eller budskap så länge som den bara håller i väder och vind som råder utomhus eller inomhus om den kanske fästs upp i större köpcentrum eller liknande byggnader där du kan fästa upp just din och ditt företags flagga.

När du väl har bestämt dig för att du vill beställa en eller fler flaggor som sedan ska hissas upp och sprida eran reklam så långt som det bara går är det bäst att kolla upp på nätet vart du kan beställa, antingen om du vill göra det utav något lokalt företag som erbjuder dessa tjänster och den här typen av service eller om det kanske passar bättre att beställa från något företag på nätet om ni kanske vill beställa en större upplaga av reklamflaggor till er och erat företag. När du väl har bestämt dig kan du antingen ta hjälp av de som du ska handla av att komma fram till en bra design, eller helt enkelt lämna in ett färdigt motiv som bara ska tryckas upp och skickas till dig.