Bli synligare med rätt sökoptimering!
Sökoptimering är ett samlingsnamn för de olika sorters tekniker och metoder som används för att få webbsidor att synas så högt upp som möjligt bland resultaten. Främst vid sökningar på Google eftersom det är den största och mest använda sökmotorn vilket bidrar till att den i allmänhet anses vara viktigast att sökoptimera för.
De två största nyckelfaktorerna inom SEO.
Sökoptimering är en internetmarknadsföringsprocess med en inlärningskurva som kräver en hel del entusiasm och engagemang. Det finns flera faktorer och komponenter som utgör hela optimeringsprocessen. Två av de största nyckelfaktorerna att vara på uppmärksam är:
• On page optimering
• Off page optimering
Om du inte har kunskaperna för korrekt användning av SEO kan du med lätthet förlora många timmar av arbete och efterforskning. Med rätt sökoptimering kommer du sannolikt att få ditt innehåll att indexeras och rankas inom de första sidorna på Google. Det finns en stor mängd företag som förkunnar att de är experter på detta område, men det är helt klart värt att göra en hel del efterforskningar innan du väljer vilket som ska anlitas för att hjälpa just ditt företag att nå placeringar i toppen av sökmotorerna. Om du har intresse av SEO och kanske redan har en del grundläggande kunskaper inom internetmarknadsföring finns det en hel del åtgärder du kan göra själv för att öka synligheten av din webbplats.
Utnyttja en blogg för att generera gratis riktad trafik.
Starta en blogg för att öka dina sökresultat för nyckelord som fokuserar på en specifik nisch eller viktiga delar av ditt företag, denna typ sökmotoroptimering kallas i allmänhet för ”longtail-optimering”. Dessa sökfraser bör vara noggrant undersökta och passande för just din webbplats bransch. Skriv artiklar på bloggen som är relevanta för de bestämda sökord som du önskar ska dra riktad trafik till din webbplats. På bloggar är det dessutom mycket mer sannolikt att få tillbaka länkar från andra webbplatser för att ytterligare öka din rankning hos Google. Eftersom färskt innehåll genomsöks och indexeras mycket oftare, så tänk på att kontinuerligt lägga till nya inlägg på din blogg.
Styr sökmotorerna med rätt taggar.
Det finns 2 kodningsmetoder som verkligen kan förbättra ditt online resultat på sökmotorerna: Det är ”nofollow”, ”noindex” taggarna och robot.txt filen. Dessa funktioner berättar för sökmotorerna att inte indexera eller följa länkarna på delar av din webbplats. Detta kan verka vara kontraproduktivt, men använder man metoderna rätt så orsakar man sökmotorerna att koncentrera sig på de viktigaste komponenterna i din webbplats, och du slipper att bli straffad för till exempel ”duplicate content” inom din egen webbsida.
Underlätta för sökmotorerna med en sitemap.
Ha alltid en bekymmersfri, väldesignad och framförallt uppdaterad sitemap på din webbsida som kan nås av alla. Det kan tyckas vara lite överdrivet särskilt för vissa nyare webbplatsägare, men en sitemap ger sökmotorerna ett stort begrepp om exakt vad som finns i hela din domän och därmed kan den rangordnas bättre gentemot konkurrenter som inte har någon. Den bör inrättas i samband med att du skapar din webbplats och du bör absolut hålla den uppdaterad hela tiden.
Optimera innehållet på webbplatsen som en del av din sökoptimering.
Det är nödvändigt att komma ihåg att dina texter på din webbplats måste tjäna besökarna såväl som sökmotorerna. Innehållet måste ge dem värde och innehåll. Det absolut viktigaste att tänka på är att ditt innehåll ska vara relevant och unikt för just din webbplats. En annan sak att tänka på är att sökmotorerna och då framförallt Google älskar text, så skriv med fördel informativ text relaterad till din verksamhet eller bransch och tänk på att ha runt 500 ord per sida som riktlinje.
Oavsett vad du tidigare har hört talas om inom sökoptimering, kan du vara säker på att det kan göras av alla som tar sig tid att lära sig de viktiga aspekterna av det. Om du vet hur man använder sökoptimeringen på rätt sätt kommer ditt företag att kunna bli allt mer synligt på webben.