.NU-domäner för endast 10 kronor.

by on December 1, 2010 · 46 comments

För en månad sedan ägde en galen domänrea rum hos Binero. Rean innebar att man kunde registrera domäner gratis vilket uppskattades enormt av mig. Dock registrerade jag endast 5-6 stycken då jag avskyr att sitta på en bunt oanvända domäner som sedan resulterar i skyhöga förnyelsekostnader.

Detta är jag dock ensam om att tycka.

Många bekanta till mig som sysslar med bland annat SEO och affiliatemarknadsföring brukar registrera oändliga mängder domäner under reor, men tänker inte på konsekvenserna – det vill säga förnyelsekostnaderna som betalas efter ett år.

Hur som helst. Jag tänker inte säga åt folk vad de ska, och inte ska göra. Det är helt upp till er att köpa .nu-domäner hos Binero för endast 10 kronor.

Ett hett tips ifall ni är något täta för tillfället och affärerna går bra är att delta i tävlingen Binero arrangerat. Den går i princip ut på att man ska registrera så pass många .nu-domäner man bara kan. Den som registrerat mest domäner vid månadens slut får pengarna tillbaka.

Jag deltar naturligtvis inte i tävlingen. Faktum är att jag inte ska delta i något Binero-relaterat alls framöver. Jag sparar istället mina pengar, och ser till att utveckla mina nuvarande affiliatesajter. När jag är klar med det har jag ett gäng andra domäner som väntar på att bli utvecklade. Det gäller att tänka smart.

{ 42 comments… read them below or add one }

Philip Andersson December 1, 2010 at 00:37

Dock när det gäller förnyelsekostnaderna så har binero ett bra system som låter en helt enkelt hoppa över betalningen så “avregisteras” domänen autpmatiskt av binero.
Själv reggade jag 10st förra rean. Och nu kommer jag släppa ca 20st som inte används och snart löper ut.

Men tack för tipset!

Reply

Alexander W December 1, 2010 at 01:05

Låter bra att de automatisk avregistreras så att man inte behöver punga ut flera tusen om man har registrerat många.

Jag gillar dock inte .nu domäner så mycket, vet inte varför men det låter inte fint enligt mig. :P

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:15

Även jag tycker det är en bra funktion. Kan komma till användning ifall jag någonsin blir ett domän-freak likt många andra webbmasters!

Jag tycker om .nu-domäner. De fungerar tydligen galant i Sverige. Men jag äger ingen själv för tillfället, sålde min enda :)

Reply

Dennis December 1, 2010 at 14:01

pytsan.. om du blir domän freak så kommer du ju köpa domäner av mig förstår du väl :D .
Kontrollpanelen och möjligheten för det kommer i januari :D .

Och även jag är inte något stort fan av .nu domäner.
Vissa domäner gör bra ifrån sig på .nu men i det stora hela är det ingen hit i mina ögon.
.se och .com. tyvärr (då det är få bra namn kvar).

Reply

Nabil December 1, 2010 at 14:09

Jaha! Jag hade inte den blekaste om att du skulle börja erbjuda domänregistrering också. Jag håller utkik!

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:13

Jaha, så kan man också göra. Jag har dock fått för mig att betalning det första året är obligatoriskt. Annars tjänar ju Binero inte särskilt mycket på det…

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 01:15

Själv har jag en txt-fil med tänkbara idéer och domäner. När väl domänreorna dyker upp så passar jag på vilket gör att jag kan tjäna ganska stora summor genom att bara vänta tåligt på att priserna ska sjunka. Tyvärr resulterar det även i att en del av domänerna registreras av andra men när det gäller mindre nischsajter så står det oftast tusen åter. För att nämna den senaste domänrean så registrerade jag t.ex. 61 domäner för 51 kr vilket blev 5988 kr billigare än att jag skulle ha registrerat för fullpriset. På så vis har jag ett år på mig att testa om domänen täcker sin kostnad eller inte. En del täcker den många gånger om samtidigt som andra bara drar in någon krona.

Angående .NU-domänerna så är nackdelen att där tillkommer en väldigt stor kostnad om man vill sälja den till någon annan. På så vis är det mycket bättre att satsa på andra ändelser såsom .SE som givetvis är favoriten.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:23

Även jag hade en .txt-fil innehållande domäner jag kunde tänka mig att köpa. Nu står den tom.

Jag skulle omöjligen hinna att utveckla så mycket som 61 domäner under ett års tid. Men det kanske är din grej – går du i skolan, eller jobbar du heltid? Om du enbart nötar hemsidor dygnet runt så har jag full förståelse för att du hinner med det :)

Japp! Det är en av få nackdelar med .nu-domäner – att överlåtelsekostnaden inte är den billigaste.

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 13:28

Siktar du på mindre sajter med 5-6 sidor i början så tar det inte mer än 2 timmar att skapa en informationsfylld sajt. Det ger dig tillräckligt med material för att känna av en nisch (rank + trafik) och ge dig information om vilka sajter du bör satsa på. Spenderar du då en timme om dagen på din hobby och drar ner TV-tittandet (Svenskar spenderar i snitt 161 min om dagen) så är det inga större problem att lansera alla. Sedan fortsätter man bara att lägga till nytt innehåll varannan månad.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 13:38

Bra taktik. Men jag håller mig nog till min.

Många bäckar små, säger man. Men jag gillar min nuvarande taktik. Planen är att ha 10 affiliatesajter som rankar högst i Google, och som genererar pengar. Detta innan slutet på året.

Jag tittar för övrigt inte på TV längre. Det har jag inte gjort på över två år skulle jag gissa på ;)

Reply

Håkan Liljeqvist December 1, 2010 at 16:11

Ah! Det låter så bra i teorin. Men i praktiken… jag önskar att jag vore lite mer diciplinerad. Tränar på det och är kanske snart där.

Rent generellt så aktar jag mig dock för att köpa på mig allt för många domäner. Har gjort det tidigare men allt för ofta har jag inte gjort något vettigt av dem. Kravet är åtminstone att jag måste ha en bra/rolig/intressant idé om vad jag ska göra med dem.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 16:21

Jag förstår mig inte på folk som köper på sig hundratals domäner. Det finns ingen chans i världen till att man faktiskt lyckas utveckla sidor på alla domäner.

Gör som mig – köp några i taget ;)

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 18:09

Det viktigaste är att sänka kraven. Bättre att publicera ett fåtal sidor och mäta antalet sökningar än att aldrig göra något av domänen. Sedan är det viktigt att man håller stenkol på sina sajter (inkomst, utgångsdatum, etc) så man vet vilka som ska behållas.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 18:24

Jag kan inte tänka mig att sänka kraven. Dessutom blir det svårt att syssla med länkbygget ifall man har flera sajter :)

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 23:20

Känns som att jag kommenterar vart och vartannan kommentar nu men den stora fördelen med att ha flera sajter är just att länkbygget blir lättare på så vis att du kan använda dina sajter för andra relevanta (!) länkbyten eller att länka mellan sina egna sajter.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 23:43

Det är sant. En sida jag äger ligger i en nisch där folk inte är villiga att länka till ens sida.

Kan komma att starta just en satellitsajt rörande det ämnet ;)

Reply

Mary December 1, 2010 at 02:48

Tackar för tipset, jag registrerade nyss 16 domäner. Jag brukar göra så under domänreorna. Sedan är det bara att utveckla, spara, sälja eller låta dem löpa ut. Hoppas att det åtminstone blir något projiket av de jag reggade. Blir det något för dig?

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:24

Nej, som jag skrev i inlägget blir det inga domäner för mig. Dels för att jag väljer för att fokusera på mina nuvarande projekt, men även för att domäner tar runt 6 månader på sig hos Google för att ranka stabilt.

När jag blir nöjd med mina nuvarande projekt så använder jag mig av domäner jag registrerade vid förra rean helt enkelt :)

Reply

Olof Fredriksson December 1, 2010 at 07:41

Oj vad roligt! Nu kommer det nog beställas ett par nya domäner! Finns det något guldkorn inom tandblekning kvar kommer jag hitta det. ;)

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:25

Kör hårt. Vad är tanken, satellitsajter?

Om så är fallet, håll utkik efter ett inlägg om det i min blogg. Det publiceras inom en snar framtid.

Reply

Olof Fredriksson December 1, 2010 at 10:56

Japp det blir mindre satelliter eller skitsajter som jag så fint kallar dem. Har redan satt upp mina guldisar.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 11:00

Länka gärna till någon skitsajt då – jag gillar att se hur andra satt upp sina :)

Har du tur kanske du även kommer med i ett framtida inlägg! Så håll utkik.

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 13:29

Det låter klart intressant. Vad blir infallsvinkeln? :)

Reply

Nabil December 1, 2010 at 13:44

Vad menar du med infallsvinkeln?

Tanken är att skriva ett inlägg om satellitsajter och dess inverkan på SEO. Eller något i den stilen…

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 15:41

Okej. Var mest nyfiken om du tänker såga eller hylla, förklara hur man lyckas eller spamrapportera, etc. Jag ser fram emot inlägg. :)

Reply

Nabil December 1, 2010 at 15:47

Jag är lite kluven när det kommer till satellitsajter. Det fungerar bevisligen bra för ens SEO, men det känns samtidigt som att man manipulerar sökresultatet något enormt. Är det SEO man sysslar med då?

Reply

Stefan Nilsson December 1, 2010 at 23:23

All SEO handlar om att få en sajt att ranka högre på ett specifikt sökord vilket i sig är manipulering. Sen kan man givetvis diskutera vilka metoder man bör och inte bör använda sig av men så länge dessa sajterna fyller ett syfte och verkligen hjälper besökarna så tycker jag att det är helt okej. Vill du ha svar på en fråga så är det oftast lättare att få svar på en sajt som har 5-6 sidor om det hela än en blogg som nämner det kort i ett inlägg.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 23:45

Jag antar att du har rätt i det du säger :)

Reply

Otto December 1, 2010 at 08:54

Asså är .nu lika bra som .se om man tittar på Google resultat? :)

För då köper jag nog en eller två :D

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:28

Enligt SEO-proffs som inte är självutnämnda så fungerar .nu-domäner riktigt, riktigt bra i Google-resultaten då ordet nu existerar i vårt svenska språk.

Dessutom går det att ställa in att .nu-domänen per automatik ska optimeras för den svenska marknaden så att säga. Detta går att göra i Google Analytics.

Så oroa dig inte för att en .nu-domän kan komma att bete sig dåligt i sökresultatet. Fungerar minst lika bra som .se-domäner ;)

Reply

Otto December 1, 2010 at 10:41

Okej, vad bra!
Ingår webbhotellet när man köper en .nu domän hos Binero? Eller kan man peka om den till ett annat webbhotell?
Men det är då inte tvunget att man ställer in det i Analytics?

Reply

Nabil December 1, 2010 at 10:43

Nej. Ett webbhotell ingår inte när man köper domän hos Binero under rean, tyvärr.

Klart man kan peka om domänen till ett annat webbhotell. Det är vad jag gör, och alltid kommer att göra!

Analytics har ingenting med webbhotell att göra. Men om Analytics mot all förmodan hojtar till så är det bara att klistra in en ny rad kod på din sida. Inte så farligt :)

Reply

Otto December 1, 2010 at 22:39

Oj, förstår att du skrev fel ;) “Detta går att göra i Google Analytics.”

Reply

Nabil December 1, 2010 at 22:59

Jag menade givetvis Google Webmaster Tools :)

Reply

Wedholm December 1, 2010 at 14:21

Alltid trevligt med reor men jag måste hålla mina hästar nu. Även om det är billigt och bara låta dem löpa ut efter ett år så kan det vara svårt att släppa många när nästa års fullprisfaktura kommer. Jag måste rensa och fokusera under 2011 känns det som. Kanske blir ett nyårslöfte.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 14:42

Ser man på! Någon likasinnad. Det var som fan.

Även jag måste rensa och fokusera under 2011. Det kan bli vårt nyårslöfte ;)

Reply

Michael December 1, 2010 at 15:14

Reor är alltid trevligt, speciellt med sådana priser men har personligen också ganska svårt för .NU tld. Loopia hade någon rea när IDN domäner släpptes på .SE – Tror de t.om inte var en rea utan man fick IDN domäner gratis? Det var skoj men satan vilket jobb det blev sen när det var dags att säga upp alla dessa.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 15:19

Som tur är så är det enkelt att säga upp domäner Binero enligt Philip ovan.

Så kör hårt ;)

Reply

Nille December 1, 2010 at 15:29

Perfekt för att skaffa lite flera satellitsidor. Ska genast registrera några stycken.

Reply

Nabil December 1, 2010 at 15:33

Kör hårt, och skicka mig gärna en länk till en satellitsajt eller två. Gillar att se hur andra utformar sina :)

Reply

MrB December 11, 2010 at 11:32

Tack för tipset
köpte ett gäng .SE domainer när loopia reade
dax för ett gäng .NU domain nu haha

håller med om att .NU inte är lika “snyggt” som .SE
dock så funkar dom bättre än .SE på vissa typ
trafiken.nu , tv.nu mm

Reply

Nabil December 11, 2010 at 12:16

Det suger oerhört med många domäner. Håll dig till ett par stycken istället ;)

Reply

Leave a Comment

{ 4 trackbacks }

Previous post:

Next post: